מחלות עיניים

סקריה של מחלות עיניים נפוצות שמתרחשות בזגוגית, בעדשה או ברשתית

אצל רוב האנשים מגיל 50 ואפילו 40 ישנם שינויים הדרגתיים בראייה. עם השנים, חוש הראייה יכול להידרדר עד כדי פגיעה של ממש בתפקוד. לשמחתנו, הרפואה התקדמה מאוד ומספקת פתרונות פשוטים וקלים לשמור על ראייה חדה גם בגיל המבוגר. אספנו לכם מידע חשוב על כמה מחלות נפוצות שמתרחשות בזגוגית, בעדשה או ברשתית ויכולות לפגוע באיכות הראייה או עלולות לגרום לעיוורון כדי שתוכלו לזהות אותן ולטפל בהן בזמן.

כמעט כל פעולה שלנו דורשת שימוש בעיניים – לנוע במרחב, לקרוא, לבשל, לטייל, לצפות בטלוויזיה ואפילו לשוחח עם אנשים ולקרוא את הבעות הפנים שלהם ואת שפת הגוף. מחלות עיניים יכולות להיות גורם משמעותי שפוגע באיכות החיים, בגלל החשיבות הרבה שיש לעיניים בתפקוד היום יומי. היכרות עם גורמים מרכזיים שיכולים לפגוע בראייה ודרכי הטיפול בהם תוכל לעזור לכם לשמור על ראייה שמאפשרת תפקוד מלא גם בגיל מבוגר, שבו יש נטייה לפגיעות שונות בעיניים.

קטרקט

זהו אולי הגורם מספר אחד לעיוורון בעולם אשר מאפיינת את הגיל המאוחר. קטרקט הוא תופעה של היווצרות עכירות בעדשת העין, והיא פוגעת באיכות הראייה, מטשטוש קל ועד לעיוורון ממש.

סימפטומים של קטרקט

אם אתם חווים ירידה בראייה שכוללת אחד או יותר מהתסמינים הבאים: טשטוש ראייה, ראייה כפולה בעין אחת, קושי לראות מרחוק או מקרוב (קוצר או רוחק ראייה בהתאמה), או תופעה של הופעת סנוורים או כתמים בשדה הראייה, ייתכן שיש לכם קטרקט.

הטיפול המומלץ

כיום אפשר לטפל בניתוח פשוט בהרדמה מקומית באופן יעיל. בניתוח עושים חתך קטן שדרכו מוציאים את החלק הפגום בעדשה ומחליפים אותה בעדשה מלאכותית הנשארת בעין לכל החיים. לרוב מנתחים את שתי העיניים בשני ניתוחים שונים שביניהם מפרידים מספר שבועות.

היפרדות זגוגית

היפרדות זגוגית הוא תהליך שמתרחש לרוב בגיל המבוגר, והוא חלק כמעט בלתי נמנע מההזדקנות. כמו העור והשיער, כך גם העין מתבגרת עם השנים. מרקם הזגוגית דומה לג'ל מלא בסיבים שמחוברים לרשתית. היפרדות הזגוגית היא תהליך שבו הזגוגית והרשתית מתרחקות זו מזו ובסופו של דבר ממש נפרדות.

סימפטומים של היפרדות זגוגית

התופעות הנפוצות ביותר בתסמונת זו, שאינה נחשבת מחלה אלא תהליך טבעי של הזדקנות, כוללות רחפנים (floaters) שנחווים כנקודות שחורות דמויות זבובים או קורי עכביש בשדה הראייה, וכן הבזקי אור או מעין ברקים. לפעמים לא תהיה לתופעה תסמינים כלל, והאדם לא ידע שהיא מתרחשת אצלו בעין.

הטיפול המומלץ

לרוב אין צורך בטיפול למצב זה, אך כן חשוב לקיים מעקב אצל רופא עיניים לצורך אבחון נכון, ולשלול היווצרות של קרע ברשתית או היפרדות רשתית. סיבוכים של היפרדות זגוגית יכולים להיות קרע ברשתית, היפרדות רשתית, משיכה של מרכז המקולה (VMT), חור מקולרי, וממברנה אפירטינלית. כל הסיבוכים הנ"ל עלולים לפגוע באיכות הראייה ובהתאם באיכות החיים ולכן חשוב להגיע לבדיקת מומחה רשתית על מנת לשקול אופציות ניתוחיות לרבות לייזר לרשתית.

דימום בזגוגית העין

דימום בזגוגית יכול לקרות כתוצאה מטראומה או ממחלות שגורמות לאיסכמיה ברקמת הרשתית ולשגשוג כלי דם פתולוגיים ברשתית כגון סכרת או חסימה ורידית. כשיש מחלה עינית שעלולה להוביל לדימום חובה להיבדק בהקדם, הן בשל הנזק שהדימום יכול לגרום ככל שעובר הזמן – עד לפגיעה ממשית בראייה, והן בגלל שאבחון המחלה קל יותר בשלב הראשוני, לפני שהדימום מתפשט.

סימפטומים של דימום בזגוגית העין

בדך כלל המטופל יתלונן על מסך שחור בשדה הראייה, איבוד ראייה פתאומי, מצב שקורה גם בהיפרדות רשתית. אם מקבלים מכה חזקה בעין שבעקבותיה ירידה קשה בראייה – ייתכן שישנו דימום בזגוגית.

הטיפול המומלץ

ראשית חשוב להיבדק ולאבחן נכון את המצב. בחלק מהמקרים הדימום ייספג מעצמו ולא נדרש יותר מאשר מעקב אצל רופא עיניים. במקרים אחרים יהיה צורך בהתערבות כירורגית של כריתת זגוגית העין וניקוי הדימום וכמובן טיפול במחלה אשר גרמה לדימום.

קרע ברשתית

קרע ברשתית הוא מצב חירום שמחייב התערבות כדי למנוע היפרדות רשתית ואף עיוורון. הקרע יכול להיווצר כתוצאה מהיפרדות זגוגית שהיא תהליך פיזיולוגי טבעי של הזדקנות העין או מטראומה לעין.

סימפטומים של קרע ברשתית

התסמינים דומים לתסמיני היפרדות זגוגית וכוללים הבזקי אור ומעין כתמים שחורים בשדה הראייה של העין. חשוב להיבדק אצל רופא עיניים עם הופעת תסמינים אלו כדי לזהות אם יש צורך בהתערבות או שמדובר במצב שאינו דורש טיפול.

הטיפול המומלץ

קרע ברשתית ניתן לטיפול פשוט וקל באמצעות לייזר. אם עברו נוזלים דרך הקרע והצטברו מתחת לרשתית יש צורך בניתוח לטיפול בהיפרדות רשתית. מטרת הלייזר היא ליצור הצטלקות סביב הקרע המונעת כניסה של נוזלי העין אל מתחת לרשתית.

היפרדות רשתית

היפרדות רשתית מתרחשת כאשר נוזל מצטבר מאחורי הרשתית ומפריד אותה מדופן העין. בדרך כלל הנוזל עובר דרך קרע קטן ברשתית שנוצר כתוצאה מתהליך של היפרדות זגוגית שמושכת את הרשתית וגורמת לקרע.

סימפטומים של היפרדות רשתית

במקרה של היפרדות רשתית החולה יסבול מהבזקי אור ו/או נקודות שחורות צפות המכונות floaters. במצב מתקדם יותר החולה עלול לראות מסך שחור מול העיניים חלקי או מלא, בהתאם לחומרת ההיפרדות.

הטיפול המומלץ

בכל מקרה של סימפטומים של היפרדות רשתית יש צורך לפנות בהקדם לרופא עיניים לצורך אבחון והתאמת הטיפול. אם מגיעים מספיק מוקדם, ומדובר בקרע ברשתית בלבד ללא היפרדות רשתית, אפשר לטפל בעזרת לייזר. אם מדובר במצב של היפרדות רשתית, יש צורך בניתוח.

ניוון רשתית (ניוון מקולרי)

זוהי מחלה שפוגעת במקולה, אזור קטן במרכז העין שבזכותו אפשר למקד את הראייה ולראות פרטים וצבעים בחדות. בצורתה הקלה המחלה גורמת לירידה בחדות הראייה, ולכן בקושי לקרוא, לנהוג ועוד. כאשר המחלה מדרדרת הפגיעה בראייה יכולה להביא אף לעיוורון.

סימפטומים של ניוון רשתית

פגיעה בחדות הראיה נעשית בשלב הראשון (המכונה השלב היבש) לאורך זמן רב ובהדרגה. המטופל הרבה פעמים לא ירגיש דבר, והמחלה תתגלה בבדיקת רופא עיניים שיזהה כתמים לבנים-צהובים בעין המעידים על המחלה. בשלב השני של המחלה (המכונה השלב הרטוב), נוצרים כלי דם לא תקינים הגורמים לדימומים ויוצרים נוזלים ברשתית ומתחתיה ולכן תהיה הדרדרות מהירה בראייה.

הטיפול המומלץ

בשלב היבש אפשר להסתפק במעקב. בשלב הרטוב, לעומת זאת, חשוב לטפל בהקדם כדי למנוע פגיעה בלתי הפיכה בראייה או לפחות לשמר את הראייה הקיימת. בשלב הרטוב הטיפול יכול לכלול הזרקת תרופות לעין, שימוש בעזרי ראייה כמו ספר אלקטרוני שאפשר להגדיל את הכתב בו, זכוכית מגדלת וכדומה.

חור מקולרי

חור מקולרי הוא חור באזור המקולה, הנמצא במרכז הרשתית. המקולה היא אזור קטן ועגול במרכז הרשתית, והוא נושא תפקיד חשוב ביותר בראייה ברזולוציה גבוהה וראיית צבעים.

הסימפטומים לחור מקולרי

התסמינים של חור מקולרי כוללים פגיעה בחדות הראייה או ראייה מטושטשת, כתם שחור שמפריע במרכז שדה הראייה, ועיוות בראייה.

הטיפול המומלץ

הטיפול כולל בדרך כלל ניתוח שבו כורתים את הזגוגית, מקלפים קרום דק מעל פני הרשתית ובסיום ממלאים את חלל הזגוגית בגז, וכך מאפשרים לחור המקולרי להחלים ולהסגר.

רטינופתיה סוכרתית

זוהי מחלה שנלווית למחלת הסוכרת. הסוכרת פוגעת, בין השאר, בכלי הדם בגוף. רטינופתיה סוכרתית היא מצב של פגיעה בכלי הדם בעין, בשל הסוכרת. בשלב הראשון כלי הדם המזינים את הרשתית נפגעים וכתוצאה מכך פחות חמצן מגיע לרקמת הרשתית, ובשלב השני, מתפתחים כלי דם חדשים שיכולים לדמם לתוך העין ולגרום להיפרדות רשתית וגם לגלאוקומה נאווסקולרית. בנוסף יכולה להיווצר בצקת מקולרית הגורמת לירידה ניכרת בראייה.

הסימפטומים לרטינופתיה סוכרתית

בשלב הראשון אין סימפטומים בדרך כלל, והמחלה מתגלה במעקב שגרתי של אנשים עם סוכרת אצל רופא העיניים. יש להקפיד על המעקב משום שהתערבות מוקדמת יכולה למנוע הדרדרות ועיוורון. בשלב מתקדם יותר ישנה פגיעה בראייה. אם כלי הדם פגעו במקולה או שהיה דימום לתוך העין, הסימפטומים יהיו ירידה בחדות הראייה, או ראיית נקודות שחורות מול העיניים, או אפילו עיוורון, אם הדימום היה רב.

הטיפול המומלץ

אם מצליחים לתפוס את המחלה בזמן, ומדובר רק בבצקת מקולרית, אפשר להסתפק בתרופות בהזרקה לעין. אם המצב כבר מתקדם והופיעו כלי דם פתולוגים, ישנן אפשרויות של טיפול בלייזר או ניתוח כירורגי, בהתאם להפניית הרופא וחומרת המצב.

ממברנה אפירטינלית מקולרית

זוהי תופעה של היווצרות קרום על גבי המקולה ברשתית בתהליך שקצת מזכיר הצטלקות. הקרום שנוצר משפיע על איכות הראייה שהופכת למעוותת ותיתכן גם ירידה בראייה.

הסימפטומים לממברנה אפירטינלית

ההידרדרות בראייה במחלה זו תורגש כראייה מעוותת שבה במקום קו ישר החולה יראה קו עקום ומעוות, או למשל תהיה הפרעה בזיהוי פרצופים.

הטיפול המומלץ

ברוב המקרים מספיק מעקב רופא עם צילום של OCT, ואין טיפול של ממש. למעשה, מי שסובל מממברנה אפירטינלית ללא ירידה בראייה ועם עיוות קל בראייה, בדרך כלל יצטרך ללמוד לחיות עם הראייה המעוותת, ולהתרגל אליה. עם זאת, במקרה של פגיעה קשה יותר בראייה, מומלץ לעשות ניתוח רשתית שבו מקלפים את הקרום המקולרי.

חסימה ורידית של כלי הדם ברשתית

כלי הדם שמזינים את העין יכולים להיחסם, כמו כלי דם באיברים אחרים בגופינו, ולגרום לחוסר באספקת דם לרקמות. כאשר כלי הדם ברשתית נחסמים ישנו מצב של חוסר בחמצן לרקמת הרשתית, זה יכול לגרום לדימומים ובצקת ברשתית, התפתחות של כלי דם פתולוגיים ברשתית וסיכון לדימום זגוגיתי שעלולים להביא להדרדרות משמעותית בראייה.

הסימפטומים לחסימה ורידית בעין

הסימפטומים יכולים לכלול עיוות וירידה בראייה ללא כאב עיני.

הטיפול המומלץ

עיקר הטיפול כולל מניעה של הצטברות נוזלים בעקבות החסימה, וכך מניעת בצקת מקולרית, והתפתחות כלי דם חדשים ולחץ תוך עיני גבוה. הטיפולים הקיימם היום כוללים הזרקת תרופות לחלל העין וטיפול בלייזר שיכולים לשפר ראייה, לשמור על הראייה הקיימת או למנוע הידרדרות נוספת בראייה.

ד"ר אבי אוחיון, רופא עיניים, מומחה רשתית וקטרקט, מנתח רשתית, זגוגית וקטרקט, מבצע ניתוחי עיניים למבוטחי מכבי או באופן פרטי. מעבר לאודות ד"ר אבי אוחיון >>>

ד"ר אבי אוחיון, רופא עיניים, מומחה רשתית  וקטרקט, מנתח רשתית, זגוגית וקטרקט, מבצע ניתוחי עיניים למבוטחי מכבי או באופן פרטי.

מומחה ומנתח רשתית וקטרקט