מחלות רשתית בילדים

מהן מחלות רשתית בילדים?

Coats’ disease

מחלת Coats גורמת לשינויים גנטיים המובילים לפגיעה בכלי-הדם של רשתית העין, היכולה להוביל לעיוורון. המחלה שכיחה יותר בקרב בנים ויכולה להתגלות בגיל כמה חודשים.

הטיפול העיקרי הוא באמצעות לייזר ולעיתים יש צורך בניקוז נוזלים תת-רשתיים וניתוח לתיקון היפרדות רשתית.

רופא בודק חשד למחלת רשתית בילדה

Retinopathy of Prematurity

רטינופתיה של פגות היא מחלה עם פוטנציאל מעוור הפוגעת בעיקר בפגים במשקל של 1250 גרם או פחות אשר נולדים לפני שבוע 31 להיריון. ככל שהתינוק קטן יותר בלידתו, כך הסיכוי שהוא יפתח ROP.

הפרעה זו שמתפתחת בדרך כלל בשתי העיניים, היא אחד הגורמים השכיחים ביותר לאובדן ראייה בילדות ויכולה להוביל לפגיעה בראייה לאורך זמן ועיוורון. הטיפולים שקיימים כיום לטיפול ברטינופתיה של הפגות הם טיפול בקור, טיפולי לייזר והזרקות תוך עיניות.

פגים עם ROP הם בסיכון גבוה יותר לפתח בגיל מאוחר יותר היפרדות רשתית, קוצר ראייה גבוה, פזילה, עין עצלה וגלאוקומה.

Stargardt Disease

מחלת סטארגרד היא מחלה גנטית הפוגעת בקולטני האור ברשתית (פוטורצפטורים) וגורמת לניוון הרשתית ולירידה בראייה. הילד יתלונן על הפרעה בראיית צבעים וירידה באיכות הראייה, הפרעה בראיית לילה.

ישנם שלושה גנים שקשורים למחלה: ABCA4, ELOVL4, PROM1. בשלב זה אין תרופה למחלה, ניתן רק להימנע מחשיפה ישירה לשמש בעזרת משקפי שמש חוסמי קרינת UV.

מכשיר בדיקה מחלות רשתית בילדים

BEST Disease

מחלת בסט היא מחלה גנטית אוטוזומלית דומיננטית המופיעה בילדות ומאופיינת בכתם צהוב-כתום במרכז הרשתית. בשנים הראשונות בד"כ אין פגיעה בראייה. לאחר מכן הכתם הצהוב משנה את תכולתו במשך השנים ועובר כמה מצבים התפתחותיים שעלולים להסתיים בניוון של הרשתית או הופעת כלי דם לא תקינים ודימומים הגורמים לירידה בראייה. במידה ומתפתחים כלי הדם הפתולוגים, ניתן לטפל באמצעות הזרקות תוך עיניות או לעיתים רחוקות יותר בלייזר.

Eales disease

מחלת Eales היא מחלה אידיופאתית (שסיבתה אינה ידועה) שמאופיינת בדלקת בכלי הדם ברשתית אשר יכולה לגרום לדימומים חוזרים בזגוגית. המחלה יכולה להופיע מגיל 13 עד גילאי ה-60. הטיפול תלוי בשלבי המחלה, בשלבים מוקדמים ניתן לטפל באמצעות לייזר לרשתית ובשלבים מאוחרים כאשר יש דימום זגוגית ו/או היפרדות רשתית (Retinal Detachment) ניתן לטפל בעזרת ניתוח ויטרקטומיה.

ד"ר אבי אוחיון, רופא עיניים מומחה, מנתח קטרקט, רשתית וזגוגית העין, מחלות רשתית בילדים, מבצע ניתוחי קטרקט ורשתית למבוטחי מכבי או באופן פרטי. מעבר לאודות ד"ר אבי אוחיון >>>

ד"ר אבי אוחיון, רופא עיניים מומחה, מנתח קטרקט, רשתית וזגוגית העין, מטפל במחלות רשתית בילדים, מבצע ניתוחי קטרקט ורשתית למבוטחי מכבי או באופן פרטי. מעבר לאודות ד"ר אבי אוחיון >>>