היפרדות רשתית

מהי היפרדות רשתית (Retinal Detachment)?

היפרדות רשתית היא מצב שבו הרקמה הדקה של הרשתית נפרדת מדופן העין. בדרך כלל מדובר בתהליך מהיר שהולך ומחמיר. אם הרשתית מתנתקת בסופו של דבר מכלי הדם שצריכים להזין אותה, אפשר לאבד את הראייה לגמרי. זאת הסיבה שהיפרדות רשתית נחשבת למצב חירום.

היפרדות רשתית תסמינים

תחילת התהליך הינו עם היפרדות זגוגית ולכן תסמיני היפרדות רשתית הינם הופעת רחפנים, נקודות שחורות, הבזקי אור, "וילון" בשדה הראיה או ירידה בראייה וזאת ללא כל תחושת כאב.

הוילון מתחיל בד"כ בהיקף שדה הראיה ומתקדם עד לאובדן ניכר של הראיה.

הפרדות רשתית עם קרע רשתית
היפרדות רשתית עם קרע רשתית

במידה ולא מטפלים במצב זה, אובדן הראיה נשאר לתמיד.  גורמי סיכון להיפרדות רשתית כוללים מיופיה (קוצר ראיה), חבלה בעין, ניתוח עיני קודם (כגון ניתוח קטרקט בעין), אירוע קודם של היפרדות רשתית בעין השנייה.

היפרדות רשתית גורמים

הגורם הכי שכיח להיפרדות רשתית הוא הגיל. כמו שיער לבן או קמטים זוהי הזדקנות טבעית של חלקים שונים בעין.

אחת מהתופעות הנפוצות שמתרחשות בגיל מבוגר (לרוב הרבה אחרי גיל 40) היא התנזלות והיפרדות של זגוגית העין, חומר דמוי ג'ל שנמצא בעין.

לעתים היפרדות הזגוגית מושכת את הרשתית ויוצרת בה קרע. נוזל שמגיע דרך הקרע אל מתחת לפני הרשתית מפריד אותה מדופן העין.

סיבות נוספות להיפרדות רשתית הן קוצר ראייה גבוה, סוכרת שיכולה לגרום לפגיעה בהזנה של הרשתית ולהיפרדות משיכתית, טראומה, מחלות שונות ודלקות עיניים.

היפרדות רשתית בגיל צעיר

למרות שרוב המקרים של היפרדות רשתית נובעים מהזדקנות העין, ישנם מקרים של היפרדות רשתית גם בגיל צעיר. מקרים אלה כוללים בעיקר טראומה לעין, גורמים גנטיים, ואנשים עם קוצר ראייה גבוה. גם מי שעבר ניתוח לייזר להורדת משקפיים עדיין נמצא בסיכון מוגבר להיפרדות רשתית לאור מבנה העין הגדול בשל קוצר הראייה. חשוב לציין כי במטופלים צעירים לא נדיר לראות היפרדות רשתית חוזרת לאחר הניתוח הראשוני וייתכן ויזדקקו למספר ניתוחים נוספים על מנת לשמור על הרשתית צמודה.

היפרדות רשתית סוגים

נהוג לחלק את סוגי היפרדות הרשתית לשלושה.

היפרדות רשתית רגמטוגנית

זוהי היפרדות שנובעת מהסיבה השכיחה ביותר, שהיא כאמור, קרע ברשתית העין שבעקבותיו נוזל מפריד בין הרשתית לבין דופן חלל העין, ויוצר את היפרדות הרשתית. סוג זה של היפרדות הוא לרוב אקוטי ומתקדם במהירות, ולכן חייבים לאבחן אותו ולטפל בו עוד בשלב מוקדם.

היפרדות רשתית משיכתית

סוג זה של היפרדות מתרחש כאשר יש בעין רקמה צלקתית שמושכת את הרשתית וכך מפרידה אותה מדופן העין, מופיעה בד"כ בחולי סכרת. לפעמים המשיכה של הרקמה הצלקתית גורמת גם לקרע, כלומר, שבנוסף להיפרדות משיכתית, ההיפרדות היא גם רגמטוגנית.

היפרדות אקסודטיבית

בדרך כלל מתרחשת בגלל דלקות עיניים או גידולים שונים בעין. בסוג זה של היפרדות רשתית יש הצטברות של נוזלים מתחת לרשתית שמקורם בכלי הדם או פגיעה באחת מהשכבות החיצוניות של העין.

היפרדות רשתית מלאה

היפרדות רשתית אורכת זמן במקרים מסוימים, ואם שמים לב לתסמינים עוד בשלבים מוקדמים, ניתן להציל את חדות הראייה.

היפרדות רשתית מלאה היא מצב שבו ההיפרדות של הרשתית כוללת גם את מרכז הראייה. במצב זה הראייה מדרדרת כל כך עד לרמה של זיהוי של אור וחושך בלבד, ופוטנציאל הראייה לאחר הניתוח יורד משמעותית.

אבחון היפרדות רשתית

לפני האבחון יש לשים לב לתסמיני היפרדות רשתית. אלה כוללים קודם כל תסמינים של היפרדות זגוגית, שיכול לגרום לקרע ברשתית ולהיפרדות בשל כך. בין התסמינים אפשר לציין הפרעות בשדה הראייה שכוללות הבזקי אור, נקודות שחורות צפות, ירידה בראייה, או מעין וילון בשדה הראייה. אם יש תסמינים כאלה, חשוב ללכת להיבדק בהקדם אצל רופא עיניים. אבחון היפרדות רשתית מתבצע על ידי רופא עיניים באמצעות מיקרוסקופ מיוחד שמכונה מנורת סדק המורכב ממערכת עדשות שמגדילה את העין.

הרופא יבצע בדיקת קרקעית העין לאחר הרחבת אישונים ויזהה אם הרשתית ממוקמת במקום הנכון, ואם יש בה קרעים שיכולים לגרום להיפרדות בגלל מעבר נוזלים דרכם. במידה ויש דימום בחלל העין ורקמת הרשתית לא נראית במיקרוסקופ, ניתן לבצע גם בדיקת אולטרסאונד של העין, כדי לשלול היפרדות רשתית.

דרכי הטיפול - ניתוח היפרדות רשתית

הטיפול בהיפרדות רשתית כולל בדרך כלל התערבות ניתוחית. מנתח הרשתית מתאים את סוג הטיפול למצב המטופל והמקרה הספציפי.

ישנם כמה דרכי טיפול: אפשרות שמתאימה רק לחלק קטן מהמקרים היא הזרקה של גז לחלל זגוגית העין אשר חוסם את מעבר הנוזלים דרך הקרע אל מתחת לרשתית ובנוסף טיפול מקומי בקור (קריו) או בלייזר סביב הקרע. טיפול זה נעשה בהרדמה מקומית ונחשב לפשוט וקל אך כאמור, מתאים רק לחלק קטן מהמטופלים.

במקרים של היפרדות רשתית קטנה מאוד ומקומית, אפשרות אחרת היא טיפול בלייזר בלבד – אשר בעזרתו יוצרים צלקת סביב הקרע ובועת הנוזל הקטנה שנוצרה סביב וכך מונעים התרחבות והמשך של זליגת הנוזלים הגורמים להיפרדות רשתית גדולה יותר.

שיטה אחרת היא ניתוח חיגור, והיא מתאימה למקרים ספציפיים שבהם מיקום הקרע ברשתית מתאים לטיפול זה, בילדים עם היפרדות רשתית ובעוד מקרים מיוחדים. בניתוח החיגור מניחים סביב גלגל העין חגורה סינתטית שדוחפת את דופן העין לכיוון הרשתית שהתרחקה ממנה ובנוסף מבצעים טיפול בקור (קריו).

הניתוח הנפוץ ביותר הוא ניתוח ויטרקטומי, שבמהלכו נכנסים דרך 3 נקבים זעירים בלובן העין עם מכשירים קטנטנים אל תוך העין, קוצרים את הזגוגית שגרמה לקרע ברשתית, מחזירים את הרשתית למקומה ומטפלים סביב הקרע בלייזר ומשאירים בחלל העין בועת גז או שמן סיליקון. מדובר בהליך שאורך לרוב לא יותר משעה, ומספר שעות אחריו כבר אפשר ללכת הביתה, תוך שמירה על הנחיות הרופא עד להתאוששות מלאה. ההחלמה יכולה לארוך מספר שבועות עד שהרשתית תתייצב והראייה תשתפר. במיעוט מהמקרים, המנותח יזדקק למספר ניתוחים בשל היפרדות רשתית חוזרת הנגרמת בשל תגובה דלקתית מוגברת הקורית על גבי הרשתית.

ראיון בוואלה עם ד"ר אבי אוחיון בנושא היפרדות רשתית

נגן וידאו אודות היפרדות רשתית - תמונת כיסוי לראיון עם דוקטור אבי אוחיון בוואלה

ד"ר אבי אוחיון, רופא עיניים מומחה, מנתח קטרקט (Cataract), רשתית וזגוגית העין מבצע ניתוחי עיניים למבוטחי מכבי או באופן פרטי.

מעבר לאודות ד"ר אבי אוחיון >>>

שאלות ותשובות

יש הבדל, אך גם קשר קרוב. היפרדות זגוגית כוללת הצטמצמות של החומר דמוי הג'ל (הזגוגית) בעין, המתבטאת בתופעות כמו נקודות שחורות קטנות בשדה הראייה (floaters) והבזקי אור. תופעה זו עלולה לגרום לקרע ברשתית ומצב זה עלול להתפתח להיפרדות רשתית ולכן חשוב להיבדק אצל רופא על כל תופעה או סימפטום שלא היה קודם. היפרדות זגוגית היא מצב פיזיולוגי של הזדקנות העין ולעומת זאת היפרדות רשתית היא מצב פתולוגי העלול לגרום לעיוורון ודורש פתרון כירורגי בדחיפות.

ניתוח היפרדות רשתית נחשב לניתוח נפוץ למדי. הניתוח לרוב נמשך כשעה, נעשה לעיתים בהרדמה כללית והשחרור הביתה הוא כבר באותו יום או למחרת. במקרים מסוימים מאוד, ניתן לבצע פרוצדורה מיני-כירורגית כגון טיפול בלייזר או בקור (קריו) עם הזרקת גז. פרוצדורות אלה לוקחות כמה דקות בהרדמה מקומית ונעשות בקונסטלציה של מרפאה, מבלי להיכנס ממש לחדר ניתוח.

טיפולים בהיפרדות רשתית נחשבים לבטוחים מאוד. מדובר בהתערבות מינימלית בעין עצמה, במטרה להחזיר את הרשתית למקומה, ומשתחררים זמן קצר אחרי הטיפול. כמו כל טיפול, ישנן סכנות מסוימות והמטופל צריך להיות מודע להן, אבל גם לזכור שמיליוני אנשים בעולם עברו את ההליך הטיפולי הזה וחייבים לו את מאור עיניהם.

רופא עיניים שהוא מנתח רשתית מומחה יכול לטפל בהיפרדות הרשתית משלב האבחון ועד לטיפול ולמעקב ארוך טווח. כמובן, במקרה שיש צורך בניתוח, יש צוות שעובד יחד עם הרופא המנתח כדי לעבור את הניתוח בהצלחה.

מומלץ למצוא רופא שיש לו ניסיון רב בהיפרדות רשתית, רופא שהתקשורת איתו מתאימה לכם, ושאתם מרגישים בטוחים איתו. התייעצו עם מכרים וחברים, בדקו גם באינטרנט וחפשו המלצות. התרשמו, האם הרופא מומחה ומבין את הבעיה? האם הוא מנוסה? האם הוא קשוב ועונה על השאלות שלכם? נסו להיעזר בשאלות אלה כדי למצוא את הרופא שמתאים לכם.

הטיפול בהיפרדות רשתית דורש מכם, המטופלים, לתרגל סבלנות. לוקח זמן עד שהעין מגיבה לניתוח ומחלימה. ההחלמה תלויה במהירות ההגעה לניתוח ובסטטוס היפרדות מרכז הרשתית. ייתכן ויהיה צורך במספר ניתוחים עד למצב בו הרשתית תהיה צמודה ויהיה שיפור בראייה. חשוב לציין כי לעיתים הראייה אינה חוזרת למצב הבסיסי מלפני הניתוח.

הטיפול בקרע או היפרדות רשתית הוא באופן כירורגי בלבד ולא ניתן לטפל במצב זה בצורה טבעית או אלטרנטיבית.

מעבר לאודות ד"ר אבי אוחיון >>>